Monday, 29 November 2010
'dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan,menyuruh(berbuat) yang makruf,dan mencegah dari yang mungkar.dan mereka itulah orang-orang yang beruntung' -Ali Imran,104

alhamdulillah,setelah sekian lama menyepi,akhirnya 'tora datang lagi'(iklan jap).maaf2,setelah ana di push oleh ramai orang,makanya ana hidupkan lagi suasana disini yang sudah lama menyepi.terima kasih untuk yang meng'push'.suke antum!!

untuk kali ini,ana mungkin akan membahaskan tentang keadaan kita disini,dikhususkan pada usrah muslimat UNPAD Jatinangor.ramai bila ana bertanya blh jadi x naqibah,ada segolongan yang menolak,dengan alasan,'sy x sebagus akak'.keadaan ini sama sahaja saat ana melamar antunna tahun lalu,jwpn yang sama,dan mau xmau,ana terpaksa merelakan keputusan antunna.ada juga yang beralasan,'sy x ada pengalaman,sy x reti nk bwk usrah'.

mungkin  ana mau bercerita sedikit tentang pengalaman ana,dulu,masa sekolah2 dulu,tak pernah ada istilah 'tak nak'.ana pernah ikut tamrin disekolah,tiba2,panitia nk lantik PJ harian,dan teman2 nk lantik ana.ana terus bagitau tak nak,dan,kemudian ana ditegur,die kasitau macam ni,'kita umat Islam,kalau sudah dipilih,jgn menolak,kerana orang sudah mempercayai kita,dan Allah juga percaya pada kita.'mau xmau,ana ambil jwtn tersebut,dalam paksa rela.begitu ana diajar di sekolah,never say no to dakwah.antunna kuat ke,antunna lemah ke,antunna xde pengalaman ke,kami xnk dgr,yang kami nk tau,keje jalan.sampai mcm tu keadaan kami.

mungkin bisa saja antunna merungut,menyatakan 'sy benar2 tak boleh',bagi ana,ga apa2 untuk merungut,tapi,apakah setakat itu yang antunna mau lakukan?diam dari medan dakwah,hanya kerana merasakan 'aku tak cukup baik'.semua orang bermula dari nol,dan ana juga begitu,di sekolah,walaupun ana di sekolah agama,ana bukanlah terlalu aktif di badan dakwah,ana melamar untuk menjadi anggota badan dakwah saat ana tingkatan 4,dan ana cuma menjadi ahli biasa saja,easy to say,jadi pak turut.naik matrix,ana ditaklifkan mnjadi ketua kerohanian blok C3,nk tak nak,kene terima,sebab semua menolak.apatah lagi disini,ana xde sedikit pun pengalaman memimpin,membawa dakwah,penggerak tarbiyah,tapi,kerana kata2 yang dikeluarkan oleh akak kat sekolah ana tu,ana terima jawatan apa2 pun,selagi mana dia xterkeluar dari matlamat sebenar ana,iaitu meninggikan kalimah Allah.

semua orang berpotensi untuk membawa dakwah,untuk memimpin perjalanan tarbiyah,kuncinya cuma satu,mau atau tak.kalau antunna mau,maka Allah mudahkan,walau dalam bentuk apa sekalipun,itu janji Allah.semua orang bertanggungjawab terhadap agama ini,tak kisah kamu baik atau tak,kerana kita sama2 mengucap syahadah yang sama.
ramai yang tak merasakan mereka punya tanggungjawab untuk ini,maka ramailah yang meninggalkan jalan ini.tapi,mau tak mau,sedar tak sedar,kitalah umat Islam itu,dan kitalah yang bertanggungjawab terhadap agama ini.masa sih kamu mau ngasih kuffar menjaga agamamu?!

tahu gak,bukan ana yang memilih antunna menjadi naqibah,tp Allahlah yang memilihmu untuk menjaga agama ini.jika antunna bisa merasa.dan,Allah itu memilih2,siapa yang lebih baik,apakah antunna cuma mau melihat,atau menjadi salah seorang yang membangunkan ISLAM?tepuk dada,tanya IMAN.

jalan dakwah ini takkan pernah maju,kalau cuma seorang yang menggerakkannya,ia maju saat semua orang menggembleng tenaga bersama2 dgn matlamat yang sama menuju kedepan.itulah inti dari ayat yang dikeluarkan diatas.akhirul kalam,ana lebih gembira kalau ramai yang berkomentar disini
'BERSAMA MENTARBIYAH DAN DITARBIYAH'

2 pandangan:

nurul88 said...

semakin kita cuba bina kekuatan demi kekuatan...
semakin itu juga Allah terus menguji kita..

utk apa? utk menjadikan kita lebih Hebat...
kenapa nak hebat? sebab di syurga hanya ada org2 yg hebat..nak masuk syurga ke x?

jadi..byk2 la bersabar..
jgnla jadi slh seorg yg gugur di jalan ini..
sgt rugi..kerana di hujungnya ada kemanisan..
kemanisan yg akan dpt dirasa oleh org2 yg bersabar utk menjadi org yg luar biasa!

ikhlaskan diri lillah..insyaAllah jalan kita akan mudah..
bahagiakan hati dlm memberi..Allah akan bahagiakan kita dunia & akhirat..
bukan utk siapa kita berdakwah bersusah payah di sini..
untuk kita juga..untuk KITA.ISLAM.

wallahua'lam

lefleurdior said...

kita bukanlah pemula perjuangan,kita adalah penerus perjuangan,jangan kita mematikan perjuangan...

Sobre o Blog

Entri Popular

Labels

Followers

Subscribe to our feed


ShoutMix chat widget

Ghurabaa'

Hiduplah kita seperti pengembara, yang singgah di dunia sebelum berehat di akhirat